Saturday, February 5, 2011

Cikgu Khalid kembali ke rahmatulLah

Pagi tadi saya menziarahi seorang kenalan yang juga bekas guru, iaitu cikgu Hj. Khalid b. Mohd Yusuf yang telah kembali ke rahmatuLllah pada pagi ini. Beliau menghembuskan nafas terakhir di rumahnya di Taman Jasa Kuala Kangsar dalam usia 59 tahun. Beliau yang mengalami sakit jantung dan kencing manis meninggalkan seorang isteri dan seorang anak yang masih menuntut di luar negara. Jenazahnya selamat dikebumikan di tanah perkuburan Jalan Baru Kuala Kangsar pada jam 11.00 pagi.

Semasa hayatnya beliau telah banyak menyumbang jasa di dalam dunia pendidikan khasnya di daerah Kuala Kangsar. Beliau pernah mengajar di beberapa buah sekolah menengah dan sekolah rendah di Kuala Kangsar dan Hulu Perak. Antara yang saya tahu, beliau pernah mengajar di SMK Sultan Tajul Ariffin Manong sekitar tahun 1990-han, dengan menjadi Guru Perpustakaan Sekolah.

Kemudian beliau menjadi Guru Besar di sebuah sekolah di Hulu Perak. Selang beberapa tahun kemudian bertukar sebagai GB di SK Senggang. Kuala Kangsar. Selepas itu beliau bertugas pula sebagai GB di SK Sultan Abdul Idris II iaitu pada masa SK Sultan Idris II di pilih menjadi salah sebuah sekolah cluster. Semasa di sini, beliau juga adalah pengerusi Majlis Guru Besar Daerah Kuala Kangsar. Beliau bersara wajib pada tahun 2007.

Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali. Semoga Allah meletakkan rohnya di kalangan ”orang-orang yang beriman dan beramal soleh”...Amin!

Bacaan talkin dihadiri oleh sanak saudara dan para kenalan yang terdiri dari warga pendidik di daerah Kuala Kangsar.

.


No comments:

Post a Comment