Saturday, February 26, 2011

Kancil hentak pagar rumah

Waktu Isyak sudah masuk. Laungan azan berkumandang di TV. Saya lantas pergi mengambil wuduk. Tiba-tiba saya terdengar satu bunyi dentuman yang kuat. Saya tak pasti bunyi apa. Bila saya keluar rumah saya dapati beberapa buah motosikal berhenti di depan rumah saya. Saya juga buat tak kisah. Saya menghidupkan enjin kereta dan memandu untuk pergi ke surau yang 200 meter saja jaraknya dari rumah. Tiba-tiba seorang pemuda yang berhenti di depan rumah itu meluru ke arah saya. Cikgu, cikgu ada 'accident' dekat situ, sambil menunjukkan arah sebelah kanan pagar rumah saya.

Saya menghentikan kereta dan menuju ke arah yang ditunjuk itu. Memang terdapat sebuah kereta Kancil telah tersadai di tiang pagar itu. Saya lihat keadaannya agak teruk juga. Depannya pecah. Saya tanya mana orangnya, budak-budak tu jawab, di sana... tak ada apa-apa!, katanya. Saya lihat budak itu sedang mengunakan handfon. Seorang lagi budak perempuan sedang menangis, terkejut besar agaknya.

Tak lama kemudian, semakin ramai orang singgah bertanya khabar... Begitulah kejadian malam kelmarin. Kira-kira jam 10.00 malam, sebuah kereta kren sampai untuk menarik kereta itu. Selepas berjaya menarik kereta itu, pemandunya bertanya saya, "encik ada nak "claim" apa-apa ke... "

Saya kata tak ada sebab pagar saya tak runtuh, Cuma pecah sedikit sahaja....

Amacam, berapa markah boleh beri karangan di atas?

Nampak tak kereta yang hentak pagar rumah malam tu?

1 comment:

  1. Minat beno deme pago romah cekgu dulu lampu balun deme sampe pecah la ni dindng pago. jagn ada yg berikutnya yak....

    ReplyDelete