Thursday, February 24, 2011

Berkuku Panjang

Semasa perhimpunan hari Isnin lepas, seorang guru memberi tazkirah tentang keburukan berkuku panjang. Beliau menerangkan menyimpan kuku panjang tidak ada dalam ajaran Islam.
Malahan bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan boleh menyebabkan tidak sah berwuduk kerana terdapat najis di kuku tersebut. Jika sudah tidak sah berwuduk, mana pula sah solatnya.

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

Kata guru itu, orang yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll.

Malam ini saya cuba mencari maklumat, apakah betul jika emaknya berkuku panjang, dia akan mempunyai anak yang degil itu. Cari punya cari, dengan menggunakan ”Google Search” saya jumpa gambar manusia pelik ini...


Kalau kuku macam ini, saya rasa bukan saja anaknya degil, anaknya juga turut lari... tak mahu balik rumah. Suaminya juga cabut... Macam mana perempuan ini boleh tahan, apa kerja pun tak boleh dibuat kalau kuku panjang ini, hatta nak pakai bajupun kena cari baju yang lengan beso... Bukannya dalam tempoh sekejap, bertahun-tahun pulak tu, macam-macam manusia ni...lu fikirlah sendiri,,,

.

No comments:

Post a Comment