Thursday, April 15, 2010

Ops Kutip...

Pelajar sekarang memang sangat bertuah. Semua pelajar tanpa mengira status kewangan ibubapa atau penjaganya mendapat pinjaman SPBT. Dengan menerima pinjaman buku-buku ini, tentunya sangat melegakan ibubapa dan penjaga. Jika ada wang 'peruntukan' membeli buku teks itu mungkin ibubapa boleh membelikan buku-buku latihan atau buku-buku soalan peperiksaan lepas.

Malangnya, sikap sesetengah pelajar tidak menghargai pemberian pinjaman SPBT itu menjadi satu hal yang harus diperbincangkan oleh masyarakat. Menghargai dan berterima kasih merupakan amalan nilai-nilai murni yang diterapkan dalam pendidikan kita. Apakah kemewahan yang diterima oleh generasi pelajar hari ini menjadikan mereka tidak menghargai sebarang 'benda' yang diberi secara percuma?


Amalan berterima kasih dan menghargai pemberian itu satu hal yang lain. Sikap tidak membawa buku SPBT balik ke rumah dan meninggalkan di laci meja di sekolah pula satu hal sangat tidak bertanggungjawab. Bagaimana nak membaca dan mengulangkaji pelajaran jika buku teks ditinggalkan. Atau pelajar-pelajar ini tidak belajar langsung apabila balik ke rumah? Bagi pelajar sekolah berasrama punuh mungkinlah berbeza. Mereka 'prep' di bilik-bilik darjah. Jadi tak apalah semua buku teks ditinggalkan di kelas-kelas. Malahan ada sekolah asrama yang menyediakan laci khas yang berkunci untuk para pelajarnya.

Di sekolah saya, amalan pelajar meninggalkan buku di meja-meja ini telah banyak kali ditegur oleh guru-guru. Perkara ini juga telah dibangkitkan di dalam mesyuarat agung PIBG di mana pihak pentadbiran sekolah meminta kerja sama ibubapa / penjaga untuk memastikan anak-anak mereka membawa buku-buku balik ke rumah. Namun sikap sesetengah pelajar yang "keras hati" ini masih tidak berubah.

Pagi tadi tuan pengetua mengingatkan sekali lagi agar semua pelajar membawa buku-buku teks dan buku latihan mereka balik ke rumah pada hari ini. Jika tidak dibawa balik, buku-buku itu akan dikumpulkan oleh pihak lembaga disiplin. Pelajar hanya boleh menuntut semula buku-buku teks itu apabila "menerima hukuman dan pengajaran" dari pihak sekolah.

Namun pada jam 3.00 petang tadi, saya dapati pengawas sekolah yang ditugaskan mengumpulkan buku-buku teks telah mengumpulkan 'timbunan' buku-buku. Hati saya berkata, di mana telinga budak-budak ini? Mengapa mereka ini degil sangat? Mengapa hatinya keras sangat? Mengapa cakap cikgu seperti mencurah air ke daun keladi....Kalau cakap tuan pengetua pun tak diendahkan, cakap siapa lagi? Wahai Tuhan, berilah petunjuk kepada anak-anak generasi masa depan ini....!

Kelihatan pengawas sekolah mengumpulkan buku-buku SPBT yang ditinggalkan di bilik-bilik darjah... banyaknyeee...!



..

No comments:

Post a Comment