Tuesday, April 13, 2010

Gangguan elektrik


Sejak dua minggu kebelakangan ini, kerap sangat ganguan elekrtik berlaku di kawasan Manong ini. Minggu lepas berlaku ganguan yang agak lama. Yang peliknya ia berlaku pada waktu maghrib hingga jam 11.00 malam. Tiga malam berturut-turut. Malam kelmarin juga gangguan elektrik berlaku beberapa kali, sekejap ada sekejap tak ada.


Malam tadi berlaku lagi. Kali ini bukan satu kampung, mungkin dua tiga rumah berdekatan rumah saya sahaja. Kerana saya lihat lampu jalan dan sekolah almizan, lampunya terang benderang. Yang lebih pelik, elektriknya ada, tetapi tak cukup power. Beberapa lampu sahaja boleh menyala, manakala TV, peti sejuk dan penghawa dingin lain tak boleh. Berdasarkan pengalaman lepas, keadaan begini boleh merosakkan alatan elektrik tersebut. Saya menyuruh anak-anak saya menutup semua suis alatan tersebut.


Saya kemudian menalifon no 15454 untuk memaklumkan gangguan elektrik tersebut. Mesin operator memberitahu, panggilan saya akan dilayan sebentar lagi. "Anda di giliran ke-58" katanya. Dengan sabar, saya menunggu giliran tersebut, dari giliran ke -58, kemudian ke-39, 28 19, 8, 4 dan barulah dapat bercakap dengan operator TNB tersebut.


Tidak lama kemudian, sebuah kenderaan TNB dengan dua pekerja datang dan membetulkan gangguan tersebut. Saya melihat dan berbual dengan pekerja tersebut. Dia memanjat dua tiang elektrik untuk mencari kerosakan. Setelah selesai, saya tanya apa masalah sebenarnya yang berlaku...


Katanya, alat "APCnya dah renggang". Jadi dia dah "tambah" supaya boleh berfungsi dengan baik semula. Saya hanya mengangguk saja. Bila pekerja tu balik, dan elektrik telah pulih, saya buka internet untuk mencari apa makna APC yang dikatanya itu. Setakad yang saya tahu dan kakitangan awam juga tahu APC itu ialah "anugerah perkhidmatan cemerlang".


No comments:

Post a Comment