Thursday, April 22, 2010

Kem Bahasa Inggeris ….

Hari ini diadakan lagi kem Bahasa Inggeris untuk pelajar-pelajar tingkatan 3. Kali ini dikelolakan oleh Mr. Sam dari majalah Quest. Walaupun berbayar untuk saguhati penceramahnya, namun semua pelajar hadir dan dapat mengikuti program itu dengan bersungguh-sungguh. Pihak sekolah menggunakan kutipan yuran kecemerlangan tingkatan 3 untuk menyediakan makan tengahari kepada semua pelajar-pelajar.

Bahasa Inggeris merupakan satu subjek yang sangat sukar dan “ditakuti” di sekolah lebih-lebih lagi oleh pelajar-pelajar Melayu. Mengapa ini berlaku?

Bagaimana untuk mengatasi masalah kelemahan di dalam bahasa inggeris ini. Saya mengikuti slot yang disampaikan oleh Mr. Sam pada pagi tadi. Sepanjang masa lebih kurang 1 jam saya berada di belakang dewan untuk mengikuti slotnya itu, saya dapat simpulkan beberapa petua yang diberikan olehnya.

Antaranya
1: Kuasai perbendaharaan kata.
2: Kuasai Tatabahasa Bahasa Inggeris.
3: Fikir dalam Bahasa Inggeris.
4: Tulis diari dalam Bahasa Inggeris.
5: Cari kawan pandai Bahasa Inggeris dan kawan yang mahu pandai Bahasa Inggeris.
6: Hafal ayat-ayat dalam Bahasa Inggeris untuk kegunaan harian.

Belajar yang berkesan ialah belajar dengan menggunakan teknik dan panduan dan betul. 6 petua di atas ialah teknik dan panduan. Jika anda lakukan betul-betul, jangan terkejut jika anda boleh bertutur dengan fasih dan menulis dalam Bahasa Inggeris dengan baik dalam masa kurang 6 bulan, katanya.

Jamuan makan tengahari pelajar Ting. 3 disediakan oleh pihak sekolah... apa yang mahu lagi?

1 comment:

  1. assalammualaikum cikgu zuhairi....i am a schoolteacher from kuantan.May I know the contact number of Mr sam???and what do you think about the seminar conducted by him??
    kindly email me at:liydakarim@gmail.com

    ReplyDelete