Tuesday, January 18, 2011

Bawang oh bawang…


Beberapa malam yang lepas, saya dan keluarga empat beranak makan di luar.

Nak ceritakan, semasa saya nak membayar bil makanan itu, saya dapati harga makanan tu dah naik kepada RM3.70 sepinggan. Biasanya RM3.50 sahaja. Yang dulu harga RM4.50, sekarang dah naik jadi RM4.70.


Saya lantas bertanya, kenapa harga sepinggan makanan ni naik?

Budak casher tu dengan selamba menjawab, “ harga bawang dah naik yop!”


Tak tahulah saya nak mengulas kenaikan harga ini. Mengapa semuanya mesti ditanggung oleh pengguna? Tidakkah ada cara lain supaya kekalkan harga.

Kelmarin saya bersembang dengan pengusaha kantin sekolah tentang harga bawang. Rupa-rupanya memang harga bawang dah naik dengan mendadak. Dulu cuma RM2.50 sekilo sekarang dah naik sampai RM9.00 sekilo...

Persoalan yang timbul, dah tahu kita memang memerlukan bawang dalam masakan kita, mengapa orang kita tak tanam bawang sendiri? Mengapa asyik impot bawang dari luar negeri?
Itulah yang saya tak dapat jawab ni......

.

No comments:

Post a Comment