Saturday, November 20, 2010

Cuti panjang bermula…


Cuti sekolah sudah pun bermula. Saya pasti ramai ibubapa yang bekerja dengan kerajaan yang sudah merancang untuk melakukan aktiviti membawa anak-anak bercuti ke destinasi tertentu. Ada ibubapa yang bekerja kerajaan ini mengumpul cuti tahunan mereka untuk tujuan melancung atau berehat di tempat-tempat peranginan.


Semasa anak-anak saya kecil dulu, saya juga sering membawa mereka ke tempat-tempat menarik di seluruh negara. Saya selalu membawa mereka ke KL untuk melawat dan melihat tempat-tempat terkenal seperti muzium, pusat sains, planetarium, KLCC, menara KL, putrajaya dan sebagainya. Pernah juga kami ke Langkawi, Port Dickson, Melaka, Johor dan negeri-negeri Pantai Timur. Namun sekarang ini bila anak-anak sudah besar, mereka sudah tidak hairan lagi dengan cuti-cuti panjang. Lagi pun cuti-cuti anak saya berbeza antara satu sama lain. Seorang cuti, yang lain tak cuti. Kalau dulu anak-anak saya sangat seronok menginap di hotel semasa lawatan itu, namun sekarang mereka dah tak hairan dengan hotel. Satu perkara yang saya lakukan apabila membawa anak-anak saya bercuti, ialah saya memastikan mereka membuat karangan atau esei mengenai lawatan tersebut. Dengan itu mereka setidak-tidaknya dapat meningkatkan penguasaai penulisan dalam BM dan BI.


Bagi ibu bapa yang bekerja kampung, rasanya tak banyak rancangan membawa anak-anak berjalan seperti ini. Namun ibubapa yang pandai akan menggunakan cuti panjang ini untuk mengajak anak-anak bekerja bersama-sama seperti menoreh getah atau ke kebun-kebun. Dengan ini anak-anak akan dibiasakan dengan kerja-kerja sendiri dan merasa betapa susahnya mencari rezeki. Saya sendiri semasa kecil dulu akan menoreh getah dan membuat pelbagai kerja apabila cuti sekolah yang panjang seperti cuti akhir tahun ini. Saya juga gembira kerana dapat menolong ayah saya bekerja di dalam masa cuti, sebab bila sudah balik ke asrama, saya tidak dapat menolong mereka lagi.


Walau apa pun, cuti selama 6 minggu ini mestilah dimenafaatkan dengan perkara-perkara yang berfaedah. Kalau tidak rugi lah anak-anak kita itu….
.

No comments:

Post a Comment