Tuesday, November 2, 2010

Banyaknya akronim...

Dalam suatu mesyuarat di PPD pada bulan lepas, saya mendengar taklimat semasa berkaitan pengurusan sekolah dan saya juga menerima kertas edaran berkaitan taklimat yang disampaikan itu. Bila saya melihat nota yang saya catat dan juga kertas edaran tersebut, saya terfikir betapa banyaknya akronim yang di pakai di JPN, PPD dan sekolah sekarang ini.

Tahukah apakah akronim itu. Dalam Kamus Dewan Edisi 4, akronim bererti kependekan yg terbentuk drpd ga­bung­an huruf-huruf pertama atau suku kata beberapa perkataan yg boleh diujarkan sbg satu perkataan (misalnya RISDA, MARA); mengakronimkan maknanya menjadikan bentuk ak­ronim; pengakroniman ialah perihal atau proses mem­ben­tuk akronim.

Kemudian saya terfikir juga, jikalau kertas edaran seperti yang saya terima itu disampaikan kepada bekas-bekas guru yang telah bersara 5 – 6 tahun dulu, rasanya mereka tak dapat memahami banyak akronim yang dicatatkan di situ….. begitulah dinamiknya sistem pendidikan kita sekarang ini..

Saya catatkan di sini akronim-akronim yang saya dapat dari kertas edaran itu dan dari nota saya.

KOT = Kejohanan Olahraga Tahunan
NILAM = Nilai Ilmu Amalan Membaca
JU = Jurulatih Utama
GC = Guru Cemerlang
WAJA = Wajib Jawab
JUSA = Jawab Untuk Skor ’A’
LADAP = Latihan dalam Perkhidmatan
SCAND = Strategic Change And New Deal
PASAK= Peenggerak Amalan Strategi Asas Kualiti
2T2T= 2 Tahun 2 Tahap
MTQ= Majlis Tadarus Al Quran
SPPICTS= Sistem Pengurusan Pemantauan ICT Sekolah
SSQS= Smart School Qualitification Standard
KPI= Key Performance Indicator
MINDA= Merealisasikan Intipati New Deal Akademik
SISPA= Sistem Pengurusan Akademik
KIT= Kepimpinan Instruksional dan Transformasional
LINUS= Program Literasi dan Numerasi
SIP= School Improvement Programme
EXAMO= Exam oriented
CO= Cooperative Organization
CINTA= Program “Cemerlang, Iman, Takwa”
EWS = Early Warning System
SBT= Sekolah Berprestasi Tinggi


Mungkin ada banyak lagi…. Tambahlah sendiri….

1 comment: