Wednesday, March 3, 2010

Memang Sakit Bebeno...

Hari ini saya tidak ke sekolah. Saya diberi MC oleh Hospital Kuala Kangsar. Malam tadi kira-kira jam 8.00 malam ditakdirkan Allah saya sakit perut yang amat sangat. Sakitnya di bahagian kanan perut. Sejak jam 8.00 malam itu saya menyapu dengan minyak gamat, minyak panas dengan sebagainya. Namun sakitnya tidak berkurangan. Memulas-mulas, ”guling perin” dan serba tak kena rasanya. Saya tidak pernah merasai sakit yang seumpama itu sebelum ini.

Apabila jam 11.00 malam saya menelifon adik saya memintanya menghantarkan ke hospital. Tetapi dia menghantarkan saya ke Klinik Manong sahaja. ”Biar HA tenguk dulu”, katanya. Kira-kira 1 jam di klinik, saya dihantar ke Hospital Kuala Kangsar dengan ambulan. Pengalaman pertama kali menaiki ambulan memang meng’gayat’kan. Berbaring di atas ’stretcher’ ambulan dengan keadaan menahan sakit dan ambulan pula dipandu laju... saya pejamkan mata dan membaca Ayat Kerusi berulang kali.

Sesampai di hospital Kuala Kangsar, saya dibawa masuk Unit Kecemasan dan di’sambut’ oleh doktor, HA dan ramai pelatih jururawat lelaki yang sedang membuat praktikal di situ. Saya serahkan sahaja tubuh saya apa yang mereka mahu. Selepas mereka meminta ’urine’ untuk diuji, kalau tak silap ada 3 kali suntikan dilakukan kepada saya. Pertama untuk memasukkan ’sodium chloride’, kedua untuk mengambil sampel darah dan ketiga untuk suntikan ubat tahan sakit.

Dengan takdir Allah jua, Tak lama lepas itu rasa sakit di perut saya telah berkurang. Menurut HA, kemungkinan saya kena sakit ’batu karang’, sebab sakit itu tak beri amaran awal. Kalau appendix, biasanya ada tanda demam atau muntah-muntah, katanya. Setelah berehat kira-kira 2 jam bagi membolehkan ’sodium chloride’ masuk ke badan saya, saya dibenarkan keluar Unit Kecemasan itu. Saya di suruh datang ke hospital pagi ini untuk mengambil ubat di farmasi dan membuat pemeriksaan x-ray bagi menentukan keadaan ’ginjal’ samada karang atau tidak... Saya sampai di rumah jam telah menunjukkan 2.30 pagi....


Gambar kenangan-kenangan semasa berada di Unit Kecemasan –
masa ini sakitnya telah lega....
.

4 comments:

  1. Pengetua datang ke sekolah, cikgub pulak pi wad kecemasan. Memoge makin sehat. Bapak awok ponah kene deme kabo jangan tahan kencing. kalo tengoh ngajo pegi juge jamban, tingge pesan aje kat memurid. Kim salam kat Pengetua tak dan nok berjumpe dan sampekan moge mate makin okey.

    ReplyDelete
  2. Semuga cepatlah sembuh..saya peminat setia blog ni..tq

    ReplyDelete
  3. Salam..
    moga cikgu cepat sembuh..

    ReplyDelete