Sunday, March 28, 2010

Gotong Royong Membersih Sekolah

Biarlah apa orang kata tentang semangat gotong royong yang telah semakin berkurangan diamalkan sekarang, namun bagi pelajar-pelajar sekolah saya, jika ianya diatur dengan teliti dan disampaikan kepada para pelajar dalam bentuk 'memujuk', ianya dapat dilaksanakan dengan jayanya.

Begitulah yang berlaku pada hari Sabtu 27 Mac 2010 yang lepas, di mana lebih 70 peratus daripada 700 orang pelajar hadir untuk bergotong royong membersihkan bilik-bilik darjah dan bilik-bilik khas. Dengan semangat yang tinggi para pelajar telah menjayakan program ini dengan bagitu baik mulai jam 8.00 hingga 11.00 pagi.

Semoga amalan bergotong royong yang pernah menjadi amalan orang-orang dahulu kala itu terus menjadi ikutan untuk genarasi akan datang. Pelajar-pelajar ini dididik berkerjasama membersihkan dan menghias bilik-bilik darjah mereka di samping itu secara tak langsung mereka akan menyayangi bilik-bilik darjah mereka bersama-sama dengan peralatan dan perabot yang dibekalkan.

Saya mengingatkan para pelajar agar bekerja dengan ikhlas dan jangan rasa terpaksa, kerana yang dibersihkan adalah tempat mereka akan belajar dan berada di situ setiap hari dari jam 7.30 pagi hingga jam 2.40 petang. Terima kasih kepada para pelajar dan guru-guru yang hadir. Terima kasih juga kepada pengusaha kantin yang sponsor minuman untuk semua pelajar pada hari itu.

....






No comments:

Post a Comment