Wednesday, March 17, 2010

Deme kenai cikgu...

Hari Isnin lepas saya dalam perjalanan ke KL untuk ke Muar Johor pada hari Selasa esoknya. Oleh kerana hari masih awal lagi saya singgah di Tanjung Malim untuk melihat pesta konvo UPSI yang diwar-warkan oleh radio perak fm. Saya lihat taklah meriah benor sebagaimana yang dicanangkan.

Saya singgah di satu gerai menjual mesin urut kesihatan setelah beberapa kali dipelawa oleh jurujualnya. Dia suruh saya mencubanya. Saya pun ikut saja. Saya meletakkan kedua belah kaki di atas mesin itu. Kemudian bila suiznya dipasang, ia pun bergetarlah. Tak lama lepas itu, naiklah nombor dan sebagainya di paparan di sebelah mesin itu. Budak itupun menerangkan makna paparan itu. Katanya, itu bilangan kalori yang telah dipecahkan, kandongan kolesterol dalam badan, kandungan racun di dalam darah dan sebagainya. Saya hanya mendiamkan diri mendengar sahaja penerangannya.

Last-last dia pun bertanya, encik berminatkah dengan mesin ini. Saya tanya berapa harganya. Dia kata harga biasa RM2800, tetapi disebabkan hari konvo ini harganya RM1800 sahaja. Boleh dibayar secara ansuran. Tak lama saya pun minta izin nak bangun dan berlalu dari situ. Dia tanya lagi. Dia kata jika tak beli sekarang, tetapi berminat, boleh tulis nama dulu.

Dengan berkhemah saya katakan saya tak ada duit, tak mampu nak beli dengan harga sebanyak tu.... Da pun kata, encik kerja apa? Saya kata, sata kerja kampung, mana ada duit banyak...

Tiba-tiba dia kata, betul ke? Bukankah encik ni cikgu... nampak macam cikgu, katanya lagi.Eh taklah, saya cuba membuat penafian. Dia kata, saya rasa encik ini cikgu... cara cakap dan cara berpakaian seperti seorang cikgu...., katanya.

Kemudian saya minta izin, dan berlalu dari situ. Semasa di kereta, saya lihat muka saya di cermin, dan berkata dalam hati, "deme kenai kita cikgu, walaupun kita kata bukan...: Saya tersenyum sendirian!

No comments:

Post a Comment