Wednesday, March 17, 2010

Berkat kerja cikgu kot!

Dalam perjalanan balik dari Muar untuk ke Kuala Kangsar, saya tak melalui lebuhraya PLUS sepenuhnya. Ada tempat-tempatnya saya ikut jalan biasa bagi mengurangkan duit tol.

Nak cerita sikit perihal yang berlaku semasa saya melalui jalan persekutuan tersebut. Saya memang ikut peraturan, tak bawa laju dan tak memotong garis berkembar...

Sampai di satu tempat, sebuah kereta kancil di depan saya jalan sangat perlahan, perlahan bebeno.. hati saya rungut rangat. Nak potong, jalan tu double line. Saya ikut dengan penuh sabar. Tiba-tiba saya nampak garisan itu dah tak berkembar lagi. Saya pun memotong.. Tetapi dari jauh, saya nampak anggota polis trafik menahan dan mengarahkan saya berhenti ke tepi.

Saya pun berhenti dan polis meminta saya keluarkan lesen memandu. Saya tanya dia, apa kesalahan yang saya telah lakukan. Dia kata, encik telah memotong di kawasan tidak boleh memotong. "Haik, kawasan tadi kawasan yang boleh memotong, garis kembar telah tamat", kata saya. Dia kata, kawasan itu masih tak boleh potong, double line!, merbahaya...!

Saya lihat balik, jalanraya di belakang. Memang 'line'nya tak jelas... nak kata garis kembar, garisnya dah putus-putus. memang tak jelas, cat putih di atas jalan tu tak 'clear'. Saya pun cakap dengan polis tu, saya ikut kereta kancil tu dari jauh lagi, tak potong-potong, kerana double line, bila dah habis baru saya potong. Namun polis tetap nak tulis saman kepada saya.

Akhirnya, saya kata, kalau saya bersalah, saya mintak maaflah. Kemudian polis itu tanya saya datang dari mana, saya kata, ' saya dari Kuala Kangsar.. Kemudian dia tanya lagi, "kerja apa?, Saya kata, "Saya cikgu..."

Saya lihat, bila saya kata, saya cikgu, dia tak jadi tulis resit saman tu, dia serahkan lesen memandu saya dan nasihatkan saya berhati-hati ketika memandu. Saya pun ucapkan terima kasih dan mengangkat tangan kepadanya dan berlalu dari situ..

Saya kemudian berfikir, polis ni jenis budak baik, dia hormat cikgu, tak sampai hati nak saman cikgu! Lagi pun saya dah katakan line jalan tu tak jelas, nampak macam dah putus-putus, tetapi rupanya tak putus lagi.... Saya pun terlupa nak lihat nama polis muda yang berjasa pada saya tu... Semoga beliau terus menjalankan tugas dengan dedikasi, murah rezeki dan cepat naik pangkat!

1 comment:

  1. cikgu sila jwb soalan tag kat blog saya... :p copy soklan jgn copy jwpn lak hehe

    ReplyDelete