Saturday, April 2, 2011

Program Bicara Waris

Sebagai salah satu program dalam pelan tindakan sekolah pada tahun ini, Program Bicara Waris ini telah selamat diadakan pada hari Jumaat 1 April 2011. Di dalam program ini pihak sekolah telah menjemput ibubapa kepada pelajar-pelajar tingkatan 3 dan 5 untuk hadir bagi slot ‘parenting’ yang dikendalikan oleh Dr. Dzulkifli bin Bistaman. Alhamdulillah mengikut catatan kehadiran ibubapa, seramai 89 orang ibubapa telah hadir. Kesemua ibubapa yang hadir ini telah duduk bersebelahan dengan anak masing-masing sepanjang majlis itu berlangsung.

Di antara objektif program ini diadakan ialah untuk meningkatkan hubungan dua hala antara ibubapa dan guru-guru bagi tujuan menaikkan pencapaian akademik pelajar. Selain dari itu program ini juga diharap dapat memberi kesedaran kepada pelajar betapa seriusnya pihak waris dan pihak sekolah ingin melihat mereka berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan PMR dan SPM serta mempunyai masa depan yang cerah.

Program bermula dengan ucapan aluan pengerusi majlis, bacaan doa dan juga ucapan daripada tuan pengetua sekolah. Selepas itu barulah ceramah Dr Dzulkifli Bistaman selama kira-kira 2 jam lamanya. Sebaik tamat slot Dr Dzul, para pelajar menunjukkan borang target peperiksaan awam mereka kepada ibubapa masing-masing untuk ditandatangani. Kemudian dijalankan lafaz ikrar oleh para pelajar yang diikuti pula dengan kesemua ibubapa menyematkan ‘tag akurjanji’ kepada anak masing-masing. Suasana agak terharu juga melihatkan ibubapa memeluk dan mencium anak masing-masing selepas mereka menyematkan tag akurjanji tersebut. Kepada anak-anak pula, ambillah detik ini sebagai peringatan kepada diri masing-masing supaya terus serius dalam mengulangkaji pelajaran agar mendapat kejayaan yang cemerlang.

Sesungguhnya program bicara waris pada hari ini pada pengamatan saya adalah berjaya walaupun cuma satu pertiga ibubapa yang dijemput dapat hadir. Rata-rata kesemua ibubapa yang hadir sangat terhibur dengan penyampaian Dr Dzul yang telah memberi banyak panduan secara Islamik bagaimana mendidik anak-anak khasnya para remaja masa kini.

Semasa menyambut kehadiran ibubapa sebelum majlis bermula, saya bersalam dengan seorang bapa pelajar. Saya mengucapkan terima kasih kerana kesanggupannya meluangkan masa hadir ke majlis anjuran sekolah itu. Beliau lantas menyatakan yang dia tidak dapat berada lama dalam majlis ini kerana ada urusan penting yang lain. Beliau datang itu pun kerana didesak oleh anaknya agar datang juga ke sekolah. Semasa ceramah Dr Dzul itu, saya sesekali memerhatikan bapa pelajar tersebut. Saya nampak dia begitu bersemangat dan teruja dengan ceramah itu. Saya kemudian perhatikan bapa pelajar ini tak jadi balik awal dan menunggu sehingga tamat majlis. Haa tu laa…., bukan kah pihak sekolah dah bawakan motivator yang ternama untuk kita semua???



ibu bapa mendaftar sebaik sampai ke dewan




Ibubapa duduk di sebelah anak masing-masing...



Yang ini mana bapak kome? kome tak sampaikan surat jemputan ke?



Yang ni mana anak nya? ...opp, cikgu-cikgu rupanya...




Dr Dzul berintraksi dengan seorang pelajar




Dr Dzul berintraksi dengan seorang bapa...




Ha peluk kuat-kuat emak tu....



banyak ilmu yang di pelajari di dalam majlis pada hari tu...

















1 comment:

  1. satu program yang baik untuk ibu bapa.. wlaupun anak saya kecik lg tp boleh la saya amalkan..

    ReplyDelete