Thursday, April 14, 2011

"Helicopter View"

Helicopter view, ialah satu istilah yang sering digunakan di dalam bidang pengurusan. Maksud helicopter view ini adalah bagaimana kita melihat suatu perkara dari sisi yang lebih general, seperti kita melihat dari atas helikopter.

Konsep ini dipakai agar kita melihat sebuah permasalahan secara sistematik. Karena suatu masalah di sesuatu bahagian, boleh jadi berhubungan dengan bahagian yang lain, yang mungkin dapat diketahui jika kita melihat secara general. Dengan helicopter view ini kita dapat tahu dengan lebih baik mengenai langkah apa yang sebaiknya dilakukan dalam menyelesaikan suatu masalah atau ketika membuat perancangan tertentu.


Di sekolah, pihak pentadbir dan pengurusan selalu bertindak terhadap sesuatu perkara setelah membuat pemerhatian dan kajian secara helicopter view. Contohnya, dalam mengatur dan membuat agihan tugas-tugas guru, banyak perkara yang dipertimbangkan yang mengambil kira semua aspek yang menyeluruh dan bukan dari aspek yang hanya menguntungkan satu-satu pihak yang kecil sahaja. Bagitu juga dalam menyusun program-program sekolah, banyak aspek yang mesti diutamakan bagi mencapai visi dan misi sesabuah sekolah berbanding aspek yang remeh-temeh mengikut pandangan pentadbir tersebut.


Sekarang ini, kalau kita menghadiri taklimat-taklimat dengan pegawai-pegawai atasan kita, samada di JPN atau PPD, banyak kali kita akan mendengar istilah helicopter view ini. Ada juga orang lain cuba mengubahnya sebagai ‘bird view’ atau ‘eagle view’, tetapi helicopter view lebih disukai untuk digunakan.


Tetapi gambar yang paparkan di bawah ini, memang dari “helicopter view”. Terima kasih kepada orang Manong atas helicopter yang berlegar-legar di ruang udara dekat sekolah ini tempoh hari. Tak lama selepas itu gambar ini keluar dalam face book Persatuan Anak Manong (PAM). Saya mohon izin untuk memaparkan gambar ini dalam blog saya. Walaupun sudah berbelas tahun saya keluar masuk kawasan sekolah ini, sehari entah berapa kali, saya hanya melihat secara ‘side view’ sahaja, tetapi inilah kali pertama saya melihatnya secara "helicopter view"…. Memang cantik, memang indah! Terima kasih…


.


1 comment:

  1. Nampak bangunan tertinggi di Manong, iaitu Blok G SMKSTA.

    ReplyDelete