Tuesday, April 26, 2011

2 email dari London

Baru-baru ini saya menerima 2 email dari sesaorang. Selepas membaca email yang pertama, saya membalas email tersebut dengan menulis sedikit gambaran tentang keadaan Pekan Manong dan warganya sekarang ini. Tidak lama kemudian saya menerima pula email kedua dari orang tersebut.
Bersama-sama ini saya copykan kedua-dua email itu. Tujuan saya memaparkan email ini supaya mungkin sesiapa yang mengenali sahabat ini akan memberi respond dan kita dapat menghubungkan silaturahim antara satu sama lain.


Email pertama (16 April 2011)

Assalamualaikum.

Apakhabar?

Saya ingin perkenalkan diri saya. Nama saya Dollah, saya pernah tinggal di Pekan Manong sekitar tahun 1965 hingga 1990. Pada awal tahun 1991 saya telah berpindah ke Taiping. Rumah di Taiping masih ada lagi. Alamat di pekan Manong ialah No 10 Jalan Besar Manong. Kini dah tiada. Rumah kedai lama depan Balai Polis itulah tempat saya tinggal. Saya pernah belajar ugama dan mebaca AlQuran dengan arwah Pak Lebai Ali belakang wakaf Madrasah Manong depan Pejabat Pos Manong.

Kini saya dah menetap di London hampir 10 tahun. Kalau saya pulang melawat Manong tak ramai orang kenali saya kecuali orang orang lama yang pernah bergaul dengan saya.

Saya ingin nak sembang dengan anda kalau anda tidak keberatan. Sila kirim nombor talifon.
Kini saya dah macam "lost contact" dengan warga anak watan Manong.

Terima kasih



Email Kedua (22 April 2011)

Terima kasih kerana membalas email saya serta memberi sedikit gambaran tentang Manong. Insyallah saya akan mengunjungi Manong pada suatu hari nanti.

Pada suatu ketika dulu, Saya dapat menikmati kuih muih kampong serta nasi lemak bungkus dengan daun pisang yang dibuat oleh isteri Pak Hassan belakang pekan Manong, memang terangkat. Selepas saya pindah, saya boleh kata memang tiada yang sehebat. Pernah saya ke Batu Kurau, kuih bengkang ubi kayu tulen boleh tahan tapi nasi lemak tolak tepi tak sedap.

Begitu juga dengan buah durian dari Kampung Pecah Batu milik aruah Pak Hassan Jalan Badak Jeliang. Manakala buah petai dibawa oleh abang Jun (nama gelaran) juga dari kawasan air terjun Kampung Pecah Batu. Dia ini akan pilih buah petai yang paling bagus baru bawa keluar untuk dijual. Beliau tak layan jualan borong dan suka jual sendiri. Beliau beri peluang pelanggan pilih sendiri buah petai baru buat ikatan.

Cendol dan Laksa Manong bersebelahan dengan Pejabat Pos adalah satu lagi kepuasan
menjamu selera.

Pisang Emas dan Pisang Berangan satu lagi hasil tempatan yang saya tak dapat lupa keenakan rasanya. Sini London, astaghfirullah pisang mentah tak cukup masak kulit masih hijau itulah pisang yang terdapat. Pisang ini dari benua Amerika Selatan.

Makanan di Kotaraya Paris khusus di kawasan bernama La Chapelle jauh lebih sedap dari makanan di Bandaraya London.

Terima kasih sekali lagi saya ucapkan kepada anda untuk info tentang Manong.

Bye
Dollah
London

1 comment: