Saturday, April 30, 2011

Kem Pengawas 2011

.
Kem Pengawas ialah satu pogram berupa kursus kepimpinan kepada pengawas-pengawas sekolah saya. Kalau masih ingat, pada tahun lepas, Kem Pengawasnya telah diadakan di Cameron Hihgland, namun pada tahun kali ini, ianya diadakan di dalam kawasan sekolah sahaja.

Program sehari suntuk itu telah dijalankan pada hari Sabtu 23 April lepas dengan kesemua 55 orang pengawas mengambil bahagian. Guru-guru Lembaga Disiplin menjadi urusetia dan fasilitator kem ini serta dibantu oleh beberapa guru lain termasuk guru praktikal. Berbekalkan semangat, pengetahuan dan pengalaman yang disampaikan di dalam kursus ini, diharap pengawas-pengawas sekolah dapat menjalankan tugas-tugas mereka dengan penuh dedikasi .

Di majlis penutup kursus tersebut, saya berpeluang menyampaikan nasihat agar pengawas-pengawas menjaga imej dan nama baik sekolah. Kita tidak mahu nama baik sekolah dicemar oleh segelintir para pelajar yang akan membusukkan keseluruhan warga sekolah.

Pengawas merupakan ‘mata’ bagi guru-guru dan pentadbir sekolah. Di samping melatih diri menjadi pemimpin masa depan, para pengawas sebenarnya diiktiraf sebagai kumpulan pelajar yang cemerlang sahsiah mereka mengikut pemerhatian guru-guru. Pencapaian serta khidmat bakti mereka ini akan dicatatkan di sijil-sijil penghargaan dan sijil berhenti sekolah. Bukankah ini satu pengiktirafan yang tinggi semasa alam persekolahan dan sebahagian dari sejarah hidup sesaorang pengawas…..


















No comments:

Post a Comment