Tuesday, December 22, 2009

Program Bicara Ilmu



Pada hari Sabtu 19 Disember yang lepas, di kampung saya diadakan Program Bicara Ilmu sempena majlis Konvensyen Modal Insan peringkat luar bandar Negeri Perak bagi tahun 2009.
Majlis yang dianjurkan oleh FELCRA dan Kementerian Luar Bandar dan Wilayah itu diadakan di Masjid Sultan Yusuf Kampung Jeliang dengan kerjasama pegawai-pegawai FELCRA gugusan Keledang-Sayong dan ahli-ahli jawatankuasa Masjid.

Program Bicara Ilmu yang bermula jam 4.00 hingga 7.00 petang itu disampaikan oleh Prof. Dato’ Abu Bakar bin Mohd. Diah, Timbalan Naib Canselor Universiti Teknikal Melaka. Tajuk yang dibicarakan ialah ”Rumah Tangga Bahagia, Keluarga Sejahtera”

Saya hadir ke program tersebut dengan membawa isteri dan 3 orang anak saya yang sedang bercuti di kampung. Banyak perkara yang kami dapat di majlis yang padat dengan ilmu dan pengetahuan itu. Antaranya peranan ahli keluarga, kemahiran-kemahiran yang perlu untuk mencapai keluarga bahagia dan sebagainya.

Sayangnya, majlis yang begini berfaedah tidak dihadiri oleh ramai orang. Saya tak pasti bilangan kehadiran yang tepat, tetapi sasaran pihak penganjur hendakkan 300 orang hadir memang tidak tercapai. Sedangkan makluman dan pemberitahuan telah diwar-warkan melalui kain-kain rentang dan siaran radio Perak FM. Bila saya risik dan bertanya, jawapan lazim yang diberikan ialah sibuk kerana pergi kenduri kahwin... Pukul 4.00 petang kenduri kahwin apa?


No comments:

Post a Comment