Tuesday, December 22, 2009

Kenduri kahwin di mana-mana...


Musim cuti sekolah ini dikatakan juga musim kenduri kahwin. Lihat sahajalah pada pada hari Sabtu dan Ahad baru-baru ini, terlalu banyak jemputan untuk menghadiri kenduri kahwin. Saya sendiri menerima hingga sepuluh jemputan kenduri kahwin pada 19 dan 20 Disember. Tentulah saya tidak dapat menghadiri kesemuanya. Mohon maaflah kepada kawan-kawan dan saudara mara yang menjemput tetapi saya tidak dapat hadir itu. Almaklum sahajalah...


Apabila bertemu keadaan di mana terdapat banyak jemputan, saya akan membuat pilihan untuk menghadiri jemputan saudara mara yang rapat atau jemputan jiran-jiran terdekat sahaja.


Tetapi apabila difikir-fikirkan, cuti sekolah ini panjang masanya, iaitu selama 6 minggu. Ada tujuh hari pula dalam seminggu. Yang peliknya orang kenduri kahwin ni nak buat pada hari Sabtu dan Ahad sahaja. Itu yang saya tak berapa nak faham. Kalaulah dibuat pada hari Isnin, Selasa atau Rabu, tentu orang ramai akan datang dan tak berbelah bahagi. Perbelanjaan makan tengahari pun dapat dijimatkan, tak begitu?


Lihatlah seorang anak jiran saya di'tabal sebagai raja sehari' dan sedang diarak dengan paluan kompang... Eh, eh, background itu macam pernah tengok, tetapi di mana ya?


2 comments: