Wednesday, August 8, 2012

Risalah Ramadhan 1433 Bil 1 (SPI JPN Perak)




SEJARAH PUASA

Awal turunnya kewajiban shaum Ramadhan adalah pada bulan Sya’ban tahun kedua Hijriyah, atas dasar ini para ulama berijma’ bahwa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasal-lam menunaikan ibadah shaum Ramadhan selama hidup-nya sebanyak sembilan kali.




DALIL PUASA

Firman Allah yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagai-mana diwajibkan ke atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa (al-Baqarah, 2:183).

Hadis riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim dari-pada Sahl bin Sa’d. yang maknanya: “Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama Rayyan, di mana memasuki daripadanya orang orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melalu-inya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain ber-hak memasukinya”.


KELEBIHAN BERPUASA

1. Puasa itu adalah perisai. Perisai yang dimaksudkan di sini ialah perisai dari api neraka. Barangsiapa yang mahu terdinding dirinya daripada api neraka, maka hendaklah ia berpuasa.

2. Menghalang seseorang manusia daripada perla-kuan negatif.

3. Menghiasi diri dengan sifat sabar.

4. Bau mulut orang yang berpuasa sebenarnya di sisi Allah ianya amat wangi dan harum bahkan baunya adalah lebih wangi dari bauan kasturi

5. Puasa itu amat besar pahalanya yang akan diberi oleh Allah. Pernyataan Allah di dalam hadith me-lalui lisan nabiNya “dan puasa itu bagiKu dan Aku-lah yang akan membalasnya”

6. Kebajikan dan pahala kurniaan Allah di dalam bu-lan puasa akan dilipatgandakan olehNya dengan 10 kali ganda. Gandaan ini merangkumi segala amalan-amalan sunat dan kebajikan lain seperti sedekah, bacaan al-Quran, zikir, iktikaf dan sebagainya.





SOAL JAWAB PUASA

Soalan 1: Apakah kita dibolehkan memberus gigi selepas waktu subuh ketika berpuasa?

Jawapan: Sengaja bersugi atau memberus gigi dalam ber-puasa dengan benda basah atau kering tidaklah membatalkan puasa. Tiada ada perselisihan para ulama dalam masalah ini. Namun menurut Imam Syafei memakruhkan memberus gigi setelah tergelincir matahari dengan tujuan untuk menghilangkan bau mulut.

Soalan 2: Bagaimana pula jika kita sudah terbiasa mema-sukkan air ke dalam hidung ketika berwudhuk? Begitu juga, ketika mandi wajib selepas masuk waktu subuh kerana berjimak di malam sebe-lumnya, kita dikehendakki meratakan air ke seluruh kulit. Bagaimana kita hendak merata-kan air ke dalam cuping telinga? Dikhuatiri air akan termasuk ke dalam telinga.?

Jawapan: Memasukkan air ke dalam hidung ketika ber-wuduk pada bulan Ramadhan tidaklah mem-batalkan puasa, kerana memasukkan air disini bukanlah menyedutnya hingga ke dalam tetapi cukup saja dengan membersihkan rongga hidung tersebut. Begitu juga dengan membasuh telinga, cukup membasuh diluarnya saja tidak-lah sampai memasukkan air ke dalam rongga telinga bagi menghilangkan dahaga.


.

No comments:

Post a Comment