Monday, August 13, 2012

Giliran Tazkirah




Syukur ke hadrat Allah SWT yang mengizinkan kita menjalani ibadat puasa pada tahun ini. Pada giliran saya petang ini, saya ingin membawa  renungan  kita mengenai ibadat puasa yang kita lakukan di zaman ini berbanding dengan  ibadat puasa yang telah dialami oleh para Sahabat Rasulullah di zaman kegemilangan Islam dahulu.

Ada pendapat setengah-setengah orang yang salah yang  mengatakan apabila sampai bulan puasa, kita mesti menumpukan kepada ibadat tersebut secara khusus dan meninggalkan aktiviti harian yang biasanya dibuat pada hari-hari lain di bulan-bulan selain Ramadhan.  Menurut mereka, kita tidak perlu melakukan perkara lain selain puasa, solat,  mengaji al Quran dan membuat sedeqah jariah.

Sedangkan jika kita lihat catatan sejarah, Rasullah dan para sahabat melakukan berbagai perkara malahan beberapa peperangan juga berlaku di bulan puasa. Bayangkan berperang di padang pasir yang panas terik.  Namun  dilakukan juga demi perjuangan untuk menyebarkan agama Allah SAW dan meninggikan syiar Islam.

Pertama:  Perang Badar

Tarikh perang Badar adalah 17 Ramadhan 2Hijrah.
Nombor yang sentiasa diingati adalah 313 (bilangan tentera Islam) yang menentang 1000 tentera Quraisy.
Suasana perang yang dahsyat itu berlaku ketika para sahabat sedang berlapar puasa.
berperang bukan macam lawan bola. kalau main kasar ada pengadil, bila penat ada player lain boleh ganti. Peperangan atas dasar Aqidah ini meletakkan tengkuk di hujung pedang, pelaburannya adalah nyawa.

Jumlah tentera yang tidak seimbang itu menyebabkan Rasulullah berdoa kepada Allah SWT sambil bermunajat: "Ya Allah! Ya Tuhanku! Perkenankan apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah! Ya Tuhanku! Jika Jemaah Islam ini binasa, maka tidak akan ada lagi orang yang akan menyembah-Mu di bumi ini."

Dengan pertolongan Allah SWT Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya telah berjaya mengalahkan pasukan kafir Quraish meskipun secara fizikal dan material memihak kepada Quraish.

Kedua : Perang Khandak .

Pada bulan Ramadan tahun 5H pula, Rasulullah SAW dan para sahabat melakukan persiapan untuk Perang Khandak. Persiapan dilakukan dengan menggali parit (khandak) di sekeliling kota Madinah. Masa itu tidak ada “back-ho” macam sekarang.  Semua dilakukan dengan tangan.  Mengorek parit seluas yang tidak memungkinkan kuda melompat, bayangkan…Taktik yang diusulkan oleh Salman Al-Farisi ini tidak pernah digunakan oleh bangsa Arab sebelum ini. Peperangan Khandak akhirnya terjadi pada bulan Syawal dan berakhir pada bulan Dzulkaedah dengan kemenangan berpihak kepada kaum muslimin setelah Allah SWT menurunkan bantuan-Nya berupa angit ribut menghancurkan kekuatan tentera kafir Quraish.
Nabi dan sahabat ikat batu di perut menahan lapar semasa bekerja.

Ketiga : Pembukaan Kota Mekah .

Satu lagi peristiwa penting berlaku pada 21 Ramadan 8H yakni Fathul (pembukaan) Mekah. Rasulullah SAW. keluar dari Madinah pada 10 Ramadan dan berpuasa, lalu diikuti para sahabat. Mereka berbuka di suatu tempat yang dipanggil Mukaddid (antara Asfan dengan Amjad). Mekah jatuh ke tangan kaum muslimin tanpa pertumpahan darah. Menurut Ibnu Ishaq, penaklukan itu terjadi pada 10 malam terakhir bulan Ramadan. Peristiwa penting ini telah menyaksikan berapa ramai dari para sahabat khasnya golongan muhajirin menitiskan air mata gembira kerana kejayaan mereka menawan¡ kembali kota yang dulunya menjadi tempat mereka dihina dan diseksa di dalam perjuangan menegakkan agama Allah.


Kejayaan umat Islam pada waktu itu bukan sahaja dapat menakluki Mekah, bahkan hasil penaklukan kota Mekah itu telah menyebabkan penduduk Mekah yang dahulunya kafir telah berbondong-bondong memasuki agama Allah SWT. Ini terkandung di dalam al-Quran.


Keempat : Tentera Islam mendarat di Pantai Andalusia (Sepanyol).

Pada bulan Ramadan tahun 91H, pasukan tentera Islam mendarat di selatan Pantai Andalusia (Sepanyol) dan terus berjihad. Kemudian pada Ramadan tahun berikutnya Panglima Thariq bin Ziyad berjaya mengalahkan Raja Roderick.

Kisah Thariq -  setelah armada tempornya sampai – dia berucap “ Kita datang ke sini tidak untuk kembali… kita hanya ada dua pilihan, menakluk negeri ini dan mengembangkan Islam atau kita shahid!

Tentera Thariq 7,000 orang lwn 100,000 org (7 lwn 100)

Kelima : Salahuddin Al-Ayyubi mengalahkan tentera salib di Baitul Maqdis.

Pada Ramadan 584H pula menyaksikan Panglima Islam yang terkenal, Salahuddin Al-Ayyubi mendapat kemenangan besar ke atas tentera Salib. Tentera Islam menguasai daerah-daerah yang sebelumnya dikuasai oleh tentera Salib. Oleh kerana bulan Ramadan, penasihat-penasihat Salahuddin menyarankan agar dia berehat kerana risau ajalnya tiba, tetapi Salahuddin menjawab "Umur itu pendek dan ajal itu sentiasa mengancam". Kemudian tentera Islam yang dipimpinnya terus berperang dan berjaya merampas benteng Shafad yang kuat.

Kesimpulannya,  Para pejuang Islam melakukan perkara besar di bulan Ramadhan sama seperti di bulan-bulan lain. Kita bagaimana? Malunya.  Bila sampai giliran kita untuk melakar sejarah… macam Thariq bin Ziyad.?

Jihad kita cumalah jihad melawan nafsu tidur.  Perang kita mungkin cuma memerangi nafsu yang nak makan macam-macam  ketika berbuka.  Kejayaan kita mungkin berjaya  mengkhatamkan 30 juzuk al-Quran jer di bulan ramadhan ini. ..Oh, malunya. Sekadar itu sahajakah jihad kita?
Semoga kita mendapat keampunan dari Allah SWT jua.





No comments:

Post a Comment