Wednesday, October 19, 2011

Program Selepas PMR di Al Mizan


.
Program Selepas PMR tahun ini dilaksanakan agak berlainan dengan program tahun-tahun lepas. Kita mengambil pendekatan yang lebih memberi menafaat kepada para pelajar di samping memberi pendidikan, pengalaman dan ilmu yang berguna kepada para pelajar tingkatan 3.

Kalau pada tahun-tahun yang lepas, aktiviti yang mengisi program selepas PMR banyak berupa sukan dan permainan, tetapi pada tahun ini, programnya dibahagikan kepada dua slot setiap hari. Slot pertama iaitu dari jam 7.30 pagi hingga jam 10.00 pagi, para pelajar akan berkebun, satu pendekatan yang menaikkan derajat ‘pertanian’ di kalangan para pelajar. Dari segi kesihatan, aktiviti berkebun ini juga mengeluarkan peluh di samping memberi satu pengalaman yang sukar dicari oleh anak-anak zaman sekarang ini.

Manakala slot kedua pada jam 11.00 pagi hingga 1.00 petang, slot pengisian ilmu agama Thanawi (pelajaran ting. 4) disampaikan kepada para pelajar. Hasrat kita agar silibus mata pelajaran ini akan dapat dihabiskan dengan cepat pada tahun hadapan agar lebih banyak masa untuk mereka mengulangkaji pelajaran tersebut.

Setelah tiga hari saya membantu dan menyusun aktiviti berkebun ini, banyak yang saya lihat. Pertama, ramai di kalangan para pelajar ini tak pernah memegang cangkul sebelum ini. Sedangkan inilah ‘senjata’ para petani yang menghasilkan ribuan tan sayuran dan makanan di negara kita. Pada hari pertama beberapa orang pelajar mengadu kepada saya, tangannya 'melecet' kerana mencangkul semasa membina batas. Budak-budak sekarang ini rupanya tak pernah mengalami ‘kesusahan’ bekerja. Mungkin terlalu dimanjakan atau dibenarkan oleh ibubapanya asyik main ‘game’ sahaja.

Jadi rumusannya, aktiviti berkebun ini pada saya sangat mendatangkan pengajaran dan pengalaman kepada para pelajar. Insya-Allah saya masukkan gambar-gambar kebun pelajar ting. 3 di blog ini dari semasa ke semasa untuk melihat apa yang dimaksudkan ‘ jika kita berbudi kepada tanah ini…..’




Kawasan kosong ini akan menjadi 'kebun' pelajar lelaki ting. 3




Alamak, kerasnya tanah ni, boleh jadi kebun ke?





"Yang berat sama di pikul...." jadi kena gotong royong dulu bagi membuat asas bagi setiap batas sayur...




Lihatlah hasilnya, selepas hari kedua...




Mulai hari ketiga, setiap batas di'jagai' oleh dua orang pelajar. Oleh kerana ada 78 orang pelajar lelaki, maka ada 39 buah batas ke semuanya.....




Makin seronok pulak berkebun, "dah boleh tanam benih ke cikgu?


Yang ini, kebun pelajar-pelajar perempuan....


Nanti jika sayurnya dah boleh diambil, kami nak masak sendiri ...






1 comment: