Wednesday, October 19, 2011

Musim Pelajar Ponteng Sekolah Sudah Tiba.


.

Bila tiba akhir sesi persekolahan seperti sekarang ini, ramai orang mengatakan musim pelajar ponteng sekolah telah tiba. Hal ini bukan perkara baru, malah saban tahun ianya diperkatakan di sana-sini, samada di sekolah, di pejabat pelajaran, di dalam masyarakat atau di media-media utama.






Sekarang peperiksaan UPSR dan PMR telah selesai. Namun sesi persekolahan untuk tahun ini masih belum selesai. Ini bermakna, pelajar-pelajar tahun 6 dan tingkatan 3 masih perlu ke sekolah walaupun tidak ada lagi proses P&P seperti mana mereka sewaktu belum menduduki peperiksaan tempoh hari.

Sekarang menjadi satu cabaran kepada pihak sekolah untuk menyediakan aktiviti-aktiviti selepas peperiksaan agar para pelajar datang ke sekolah. Ini bukan tugas mudah. Sekarang bukan seperti zaman dahulu, para pelajar mendengar apa sahaja yang diperintahkan oleh guru-guru dan ibu bapa. Sekarang zaman telah berubah. Banyak daya tarikan di luar sekolah berbanding yang ada di dalam sekolah. Ini semua adalah factor kenapa para pelajar ponteng sekolah.

Beberapa tahun dulu, ada arahan agar peperiksaan awam dan juga peperiksaan akhir tahun di adakan di minggu-minggu terakhir sebelum sesi persekolahan tamat. Tetapi tak tahulah, mungkin kaedah itu juga ada banyak permasaalahannya yang kita tak berapa tahu. Yalah nak menguruskan sesuatu peperiksaan itu, bukan satu kerja yang mudah yang boleh dilonggokkan pada satu-satu tarikh sahaja.

Jadi tahun ini, nampaknya keadaan yang sama berulang. Selepas UPSR masih ada 2 bulan hari persekolahan. Selepas PMR masih ada lagi 5 minggu hari persekolahan. Dan selepas peperiksaan akhir tahun, masih ada tiga atau empat minggu lagi sebelum sekolah bercuti. Jadi bayangkan, inilah masanya musim ponteng sekolah. Ianya dah bermula, terutama bagi sekolah-sekolah harian. Sekolah berasrama mungkin hal ini tidak berlaku…





Gambar-gambar yang ditunjukkan ini boleh didapati di banyak laman web yang menceritakan masalah ponteng di kalangan pelajar ini…







No comments:

Post a Comment