Friday, October 21, 2011

Majlis "Seraut Kaseh Tentra Batch 13"






Minggu lepas, dua orang pelajar perempuan tingkatan 5 menjemput saya untuk hadir ke majlis Jamuan Akhir Tahun Tingkatan 5. Katanya majlis itu akan diadakan pada 20 Oktober, hari Khamis. Saya kata, Insya-Allah saya akan datang! Kemudian mereka menambah, “cikgu!, temanya putih, hitam dan kelabu”

Saya pun lantas bertanya, saya kena pakai baju kelabu ke?, Jika ada pakailah cikgu!


Masa itu saya teringat sewaktu saya hadir di suatu majlis anak saya di SBPI Rawang beberapa tahun lalu. Dalam surat jemputan, meminta para hadirin memakai baju warna ungu. Temanya Ungu! Nak tahu, masa itu, saya membeli baju baru warna ungu untuk hadir!

Sekarang nak pakai baju putih, hitam atau kelabu. Hari Khamis pakai batik…. Ha, Nasib baik saya ada batik warna kelabu!

Bila sampai hari yang dinanti, saya pakai batik warna lain, bukan kelabu. Saya lihat cikgu-cikgu lain pun tak pakai baju kelabu kecuali beberapa orang sahaja yang ‘sporting’.

Yang nak saya catatkan di sini, betapa para pelajar zaman sekarang begitu mengikut ‘edaran masa’. Zaman mereka berlainan dengan zaman kita belajar dulu. Kita dulu tak terfikir pun nak buat macam itu… Sekarang ni ada bertema-tema pulak! Macam orang buat kenduri kahwin sekarang pun ada tema. Contohnya, pink. maka semuanya warna pink. Pakaian ahli keluarga warna pink, khemah warna pink, alas meja warna pink, dan bunga telor juga warna pink. Mungkin air sirapnya juga warna pink!

Anak perempuan saya yang duduk di asrama sekarang pun ada dua pasang baju khas yang serupa dengan kawan-kawannya. Satu baju ‘batch’ mereka dan satu lagi baju Jawatankuasa asrama sebab dia jadi SU Asrama. Baru-baru ini dia balik rumah bawa kain lagi suruh buat baju. “Dah pakat dengan kawan-kawan nak datang ke sekolah semasa ambil result SPM nanti pakai baju tu”….



Gambar berikut sekitar majlis Jamuan Akhir Tahun pelajar ting. 5 sekolah saya. Batch mereka batch 13 atau dinamakan juga batch ‘seven eleven’ sebab mereka masuk tahun 2007 dan keluar tahun 2011.




Lihatlah pelajar memakai baju kelabu yang seragam





Pelajar lelaki menyampaikan hadiah kepada Tn Pengetua, juga pakai baju ikut tema, 'kelabu'!



Sebahagian guru yang hadir di majlis Jamuan "Seraut Kaseh Tentra" itu. Apa pun terima kasih kerana menjamu cikgu-cikgu makan....


No comments:

Post a Comment