Monday, December 26, 2011

Tahniah calon PMR 2011


AlhamduliLlah… Keputusan Peperiksaan PMR 2011 yang diumumkan baru-baru ini amat membanggakan warga sekolah saya. Ini pertama kali sekolah ini mencapai kejayaan begitu cemerlang semenjak sekolah ditubuhkan.

Sebagai seorang guru yang bertugas di sini, saya turut berasa bangga dan bersyukur ke hadrat Allah SWT di atas kejayaan calon-calon peperiksaan PMR tahun ini. Tahniah di atas kejayaan cemerlang mereka. Sesungguhnya kejayaan ini membuktikan sekolah SABK mampu mencipta kecemerlangan seperti sekolah-sekolah SMKA dan SBP. Ia juga merupakan pendorong semangat kepada kami guru-guru untuk terus mendidik pelajar-pelajar di sekolah ini.

Daripada 132 orang calon yang menduduki peperiksaan tersebut, seramai 123 orang lulus semua mata pelajaran. (Hanya sembilan orang sahaja yang yang gagal. Itu pun hanya satu mata pelajaran sahaja = near miss). Peratus lulusnya adalah 93.18 % berbanding hanya 48.12 % pada tahun lepas.

Gred purata sekolah (GPS) adalah 2.04 berbanding 2.56 pada tahun lepas. Gred GPS 2.04 ini menjadikan kedudukan sekolah ini di tempat ke-2 di daerah Kuala Kangsar dan di tempat ke-26 di negeri Perak.

Bilangan pelajar yang memperolehi 9A adalah seramai 5 orang, manakala 11 orang lagi memperolehi 8A1B.

Semasa menerima keputusan PMR pada hari Khamis lepas, sekolah ini turut menerima sijil penghargaan kategori "Lompatan Saujana" dari Pegawai Pelajaran Daerah Kuala Kangsar.


Kain banting di atas telah mencetuskan 'semangat' para calon PMR setiap kali perhimpunan pagi diadakan. Kain banting yang digantung di depan astaka ini dilihat oleh setiap pelajar saban hari. Walaupun target sekolah di dalam banting ini tidak tercapai sepenuhnya, tetapi ianya telah hampir-hampir menjadi kenyataan.

Saya masih ingat, semasa banting ini mula digantung, beberapa rakan memberitahu saya yang ianya tak akan boleh tercapai. "Terlalu tinggi", katanya. Pada masa itu, saya katakan, "biarlah tinggi, barulah ada cabaran!". "Yang penting, setiap pelajar mahu berusaha bersungguh-sungguh kerana mereka semua 'harapan sekolah' dan 'wajib lulus' ".

Akhirnya, sekali lagi sekalung tahniah kepada semua pelajar ting. 3 dan semua guru yang membantu mereka mencapai kejayaan ini. Kejayaan hari ini sebenarnya merupakan pendahuluan untuk kejayaan-kejayaan yang akan kita usahakan lagi pada masa-masa akan datang.

Semoga berjumpa kembali di "Wilayah Al Mizan" pada hari pendaftaran asrama pada 3 Januari 2012 (hari Selasa) nanti....


2 comments:

  1. bangga dan makin bersemangat dlm menempuh onak dan duri di almizan....

    ReplyDelete
  2. Dasat penangan PK barunya...tahniah

    ReplyDelete