Wednesday, July 27, 2011

Kem Kecemerlangan PMR SABK Negeri Perak

.
Pada 22 hingga 24 Julai 2011 yang lalu telah diadakan Kem Kecemerlangan PMR Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan Negeri Perak bertempat di Maahad Tarbiyah Islamiah Batu 8, Changkat Jering. Seramai 10 orang pelajar ting. 3 dari setiap sekolah SABK telah terpilih menjadi peserta kem tersebut. Objektif utama kem ini adalah bagi membantu para pelajar cemerlang dari setiap sekolah mencapai ‘straight A’ dalam peperiksaan PMR nanti.

Pada hari Ahad 24 Julai, iaitu hari terakhir kem tersebut, telah diadakan pula perjumpaan guru-guru tingkatan 3 seluruh SABK negeri Perak dengan Dato’ Pengarah Pelajaran Negeri Perak dimana setiap sekolah dikehendaki menghantar 10 orang guru tingkatan 3 ke majlis itu. Saya mewakili tn pengetua telah hadir bersama 10 orang guru lagi mewakili sekolah saya.

Dalam ucapan panjang lebar dan bersemangat Dato’ Pengarah JPN telah menjelaskan hasrat dan hala tuju JPN Perak bagi mencapai visinya iaitu kecemerlangan dalam akademik, kecemerlangan dalam kokurikulum serta meningkatkan imej perkhidmatan pelajaran Perak. Saya sebenarnya sangat kagum dengan kerja kuat Dato’ Pengarah bagi meningkatkan taraf pencapaian peperiksaan awam negeri perak walaupun dengan bekerja 7 hari seminggu. Beliau telah sanggup berjumpa setiap kumpulan guru di negeri ini bagi menyampaikan hasrat dan hala tuju JPN.

Bagi mencapai kejayaan dalam peperiksaan awam tahun ini, beliau telah menggesa semua warga pendidik di negeri ini “melaksanakan tindakan segera” atau “sense of egency”. Usaha Sektor Pendidikan Islam melaksanakan kem kecemerlangan PMR kepada pelajar SABK seperti pada 22-24 Julai itu adalah satu sense of egency bagi mencapai peningkatan bilangan pelajar mendapat straight A. Bagi mencapai peningkatan peratus lulus, pihak sekolah diminta mengadakan program tersendiri untuk calon-calon PMR mereka.

Semasa majlis penutup kem kecemerlangan itu, telah diadakan penyampaian anugerah untuk sekolah SABK yang mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan pertengahan tahun baru-baru ini. Sekolah saya telah menerima 3 hadiah, iaitu tempat kedua tertinggi GPS, pencapaian terbaik subjek KHB dan anugerah guru KHB terbaik di kalangan sekolah-sekolah SABK negeri Perak.







Saya mewakili sekolah menerima hadiah dari Dato’ Dr. Syed Omar Shariffudin, Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak , diperhatikan oleh Dato Pengarah

SABK Al Mizan diwakili oleh 6 pelajar cemerlang lelaki dan 4 pelajar cemerlang perempuan

No comments:

Post a Comment