SEJARAH PUASA
Awal
turunnya kewajiban shaum Ramadhan adalah pada bulan Sya’ban tahun kedua
Hijriyah, atas dasar ini para ulama berijma’ bahwa Rasulullah shalallahu
‘alaihi wasal-lam menunaikan ibadah shaum Ramadhan selama hidup-nya sebanyak
sembilan kali.
DALIL PUASA
Firman
Allah yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa
sebagai-mana diwajibkan ke atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya
kamu bertakwa (al-Baqarah, 2:183).
Hadis
riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim dari-pada Sahl bin Sa’d. yang maknanya:
“Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, di mana memasuki daripadanya orang orang yang berpuasa pada hari kiamat
dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka
bangun dan masuk melalu-inya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain
ber-hak memasukinya”.
KELEBIHAN BERPUASA
1.
Puasa itu adalah perisai. Perisai yang dimaksudkan di sini ialah perisai dari
api neraka. Barangsiapa yang mahu terdinding dirinya daripada api neraka, maka
hendaklah ia berpuasa.
2.
Menghalang seseorang manusia daripada perla-kuan negatif.
3.
Menghiasi diri dengan sifat sabar.
4.
Bau mulut orang yang berpuasa sebenarnya di sisi Allah ianya amat wangi dan
harum bahkan baunya adalah lebih wangi dari bauan kasturi
5.
Puasa itu amat besar pahalanya yang akan diberi oleh Allah. Pernyataan Allah di
dalam hadith me-lalui lisan nabiNya “dan puasa itu bagiKu dan Aku-lah yang akan
membalasnya”
6.
Kebajikan dan pahala kurniaan Allah di dalam bu-lan puasa akan dilipatgandakan
olehNya dengan 10 kali ganda. Gandaan ini merangkumi segala amalan-amalan sunat
dan kebajikan lain seperti sedekah, bacaan al-Quran, zikir, iktikaf dan
sebagainya.
SOAL JAWAB PUASA
Soalan
1: Apakah kita dibolehkan memberus gigi selepas waktu subuh ketika berpuasa?
Jawapan:
Sengaja bersugi atau memberus gigi dalam ber-puasa dengan benda basah atau
kering tidaklah membatalkan puasa. Tiada ada perselisihan para ulama dalam
masalah ini. Namun menurut Imam Syafei memakruhkan memberus gigi setelah
tergelincir matahari dengan tujuan untuk menghilangkan bau mulut.
Soalan
2: Bagaimana pula jika kita sudah terbiasa mema-sukkan air ke dalam hidung
ketika berwudhuk? Begitu juga, ketika mandi wajib selepas masuk waktu subuh
kerana berjimak di malam sebe-lumnya, kita dikehendakki meratakan air ke
seluruh kulit. Bagaimana kita hendak merata-kan air ke dalam cuping telinga?
Dikhuatiri air akan termasuk ke dalam telinga.?
Jawapan:
Memasukkan air ke dalam hidung ketika ber-wuduk pada bulan Ramadhan tidaklah
mem-batalkan puasa, kerana memasukkan air disini bukanlah menyedutnya hingga ke
dalam tetapi cukup saja dengan membersihkan rongga hidung tersebut. Begitu juga
dengan membasuh telinga, cukup membasuh diluarnya saja tidak-lah sampai
memasukkan air ke dalam rongga telinga bagi menghilangkan dahaga.
.
No comments:
Post a Comment