Sekolah ini telah diperiksa oleh 4 orang jemaah nazir
pada 17 dan 18 Julai baru-baru ini.
Banyak perkara dapat dipelajari dari kunjungan mereka. Segala kekuatan, kelemahan dan cadangan telah
diperjelaskan secara terperinci. Memang
sangat membantu pengurusan sekolah. Terima kasih.
Mari
baca siapakan JNJK?
Sumber:
Latar
Belakang Jemaah Nazir Dan Jaminan Kualiti
Jemaah
Nazir Dan Jaminan Kualiti (JNJK) adalah sebuah badan ikhtisas yang telah
ditubuhkan dalam bulan Oktober 1956 atas perakuan Penyata Razak 1956(Perenggan
42-46) dan seterusnya diberi pengesahan oleh Ordinan Pelajaran 1957 (perenggan
92-96). Penubuhan sebuah badan pengawalan dalam pendidikan seperti JNS telah
disarankan semenjak tahun 1938 oleh sebuah Suruhanjaya Khas berkenaan dengan
Dasar Pelajaran (Surat Mesyuarat No 70, Tahun1952) dan Penyata Jawatankuasa
Pelajaran 1956 (Laporan Razak) menyokong penubuhan sistem pengawalan khas bagi
seluruh negara.
Jemaah
Nazir Sekolah terdiri daripada JNJK Ibu Pejabat yang terletak di Putrajaya, 15
JNJK Negeri dan 11 JNS Cawangan, iaitu Cawangan Taiping, Raub, Kulim, Muar,
Kuching, Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Sibu, Miridan Keningau. JNS diketuai
oleh Ketua Jemaah Nazir(KJN) manakalan JNJK Negeri diketuai oleh Ketua Nazir
Negeri (KNN) dan Ketua Nazir Cawangan (KC) mengetuai JNS Cawangan. Sesuai
dengan hasrat kerajaan dalam Rancangan Malaysia Ke-8 untuk memastikan
pendidikan yang bermutu dapat diperoleh dan dinikmati oleh setiap murid di
negara ini, bilangan Nazir Sekolah ditambah. Dalam penstrukturan semula JNJK
pada 1 Mei 2005, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia telah meluluskan
pertambahan 114 jawatan Nazir Sekolah dan 70 jawatan staf sokongan. JNJK kini
diperuntukkan 660 jawatan: 428 jawatan Nazir Sekolah dan 232 jawatan staf
sokongan. JNJK turut mendapat satu lagi pejabat baru negeri di Wilayah
Persekutuan Labuan.
PerkembanganPenubuhan
JNJK
Pada
peringkat awal penubuhan (1956), JNJK merupakan sebuah organisasi tertutup yang
disebut sebagai Jemaah Nazir Sekolah Persekutuan (JNSP). Dari segi struktur organisasi,
keanggotaan JNSP pada ketika itu terdiri daripada seorang Ketua Nazir Sekolah,
3 orang Nazir Sekolah di Ibu Pejabat, 3 orang NAzirSekolah di Kawasan Timur, 3
orang di Kawasan Selatan dan seorang Nazir Sekolah di Kawasan Utara. Melalui
Laporan Suruhanjaya Aziz tahun 1970, JNSP menjadi sebuah perkhidmatan tertutup.
Perubahan
Peranan dan Fungsi JNJK
Akta
Pelajaran 1961 Artikel 97 telah memberi kuasa kepada Ketua Jemaah Nazirdan
Nazir memberi nasihat kepada pengurusan sekolah, institusi pendidikan dan guru
berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran di institusi pendidikan. Bagi
membolehkan tugasan tersebut dilaksanakan dengan berkesan, Kuasa-Kuasa Am
NazirSekolah (121), diberi kepada Nazir Sekolah bagi membolehkan mereka
"pada bila-bila masa memasuki institusi pendidikan".
Akta
Pelajaran 1961 melalui Artikel 96 (a), telah meletakkan asas tentangmatlamat
penubuhan JNJK. Matlamat tersebut dijelaskan lagi secara terperinci oleh
Jawatankuasa Kabinet 1979 iaitu JNJK diamanahkan untuk
"memerhati,mengawasi, dan menasihati guru supaya mutu pengajian dan
pembelajaran serta pengelolaan pentadbiran di sekolah terpelihara dan
seterusnya dapat diperbaiki.".
Sebagai
institusi pengawal mutu pendidikan negara, JNJK perlu bertinda"without
fear or favour" dan "is not coloured by anything but professional
consideration" selari dengan perkembangan peranan, fungsi dan
tanggungjawab JNJK yang ditentukan oleh Akta Pelajaran.
Objektif
Jemaah
nazir sekolah mempertingkatkan keupayaan jns mengesan tahap kualiti pengajaran
dan pembelajaran di sekolah-sekolah dan institusi-institusi pendidikan yang
lain dengan melakukan pelbagai aktiviti penaziran.
Mempertingkatkan
pengurusan sekolah supaya menjadi efektif dan cekap dengan mengemukakan
syor-syor penambahbaikan.
Mewujudkan
dan menggalakan sikap saling hormat menghormati dan bantu-membantu di kalangan
semua pihak di dalam bidang pendidikan melalui pakatan strategik.
Memelihara
rangkaian maklumat yang cekap dalam pelbagai bidang hala supaya maklumat dan
maklum balas yang betul disalurkan kepada pihak yang sewajarnya dengan segera
bagi perhatian dan tindakan mereka menerusi penglibatan jns dalam pelbagai
jawatankuasa di semua peringkat kpm.
Mengiatkan
program-program peningkatan kecekapan nazir sekolah secara berterusan dalam
bidang penaziran.
Menjalinkan
hubungan kerja yang erat dengan jabatan pelajaran negeri dan pejabat pelajaran
bahagian/daerah bagi memastikan nasihat-nasihat dan syor-syor JNS kepada
institusi pendidikan diberi perhatian.
Visi
JNJK
Institusi Pemastian Standard Kualiti Pendidikan Berwibawa
Misi
Menaziri
dan Mempertingkatkan Kualiti Pendidikan di Institusi Pendidikan Secara
Profesional, Berkualiti dan Beretika
Fungsi
1.
PemeriksaanInstitusi Pendidikan
Memeriksa
institusi pendidikan atau menyebabkan institusi pendidikan diperiksa oleh Nazir
Sekolah pada lat tempoh yang difikirkan sesuai;AP96, Seksyen 117(b).
Apabila
diarahkan supaya berbuat sedemikian oleh menteri, memeriksa sesuatu institusi
pendidikan atau menyebabkan institusi pendidikan itu diperiksa; AP96,Seksyen
117(c).
Menjalankan
apa-apa kewajipan lain berhubung dengan pemeriksaan institusi pendidikan
sebagaimana yang ditetapkan; AP96,Seksyen 117(d),118, 121, 122.
2.
Bimbingan dan Nasihat
Ketua
Nazir atau Nazir Sekolah boleh memberikan nasihat kepada pengelola atau
mana-mana orang lain yang bertanggungjawab ke atas pengurusan sesuatu institusi
pendidikan dan kepada guru-guru tentang perkara-perkara yang berhubung dengan
pengajaran dan kaedah pengajaran;AP96, Seksyen 118.
3.
Penyediaan Laporan
Ketua
Nazir hendaklah mengemukakan suatu laporan kepada Menteri tentang tiap-tiap
institusi pendidikan yang diperiksanya menurut seksyen 117,dan jika laporan itu
dibuat oleh Nazir Sekolah, dia hendaklah mengendorskan apa-apa ulasan yang
disifatkannya sesuai pada laporan itu. AP96, Seksyen 120(1).
Piagam
Pelanggan
Kami
wargaJemaah Nazir Sekolah dengan penuh tekad dan iltizam dalam melaksanakan
tugas dan tanggungjawab yang diperuntukkan di bawah Akta Pendidikan 1996 dengan
ini berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk:
Melakukan
penaziran secara mesra dan profesional sekurang-kurangnya sekali dalam lat
tempoh lima tahun untuk mengupayakan sekolah dan institusi pendidikan mencapai
kecemerlangan dan standard kualiti pendidikan yang tinggi.
Memberi
khidmat nasihat dan bimbingan yang tepat dan rasional serta bermutu kepada
pihak pengurusan dan guru-guru untuk membolehkan sekolah dan institusi
pendidikan mencapai kecemerlangan.
Memantau
dan membimbing sekolah serta institusi pendidikan menghayati Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dan melaksanakan dasar pendidikan negara.
Melakukan
penaksiran dan penilaian kualiti pengajaran guru dan pengurusan sekolah dan
institusi pendidikan secara adil,saksama dan profesional.
Melaksanakan
tugas penaziran dengan cekap,bijaksana, cermat, teliti, beretika dan membina.
Memberi
maklumbalas berasaskan fakta danbukti yang boleh dimanfaatkan oleh sekolah dan
institusi pendidikan dan guru mengikut aktiviti pemeriksaan yang memerlukannya.
Menghasilkan
laporan penaziran yang tepat,objektif, adil dan saksama tanpa dipengaruhi oleh
sebarang keadaan atau kepentingan untuk dimajukan kepada YB. Menteri Pelajaran.
Menjadikan
Jemaah Nazir Sekolah sebuah organisasi yang peka dan responsif terhadap situasi
di sekolah dan institusi pendidikan.
No comments:
Post a Comment